Kaiser W.
1918 - Een zondag op een Nederlands perron
Een onsympathieke vluchteling. Asiel geven of niet?

foto: boy hazes

Een slaperig dorpje schrikt op door de aankomst van een enorme trein en een stoet dure auto's. Het blijkt de Duitse keizer Wilhelm II te zijn. Hij heeft de Eerste Wereldoorlog verloren en vlucht naar Nederland. Nu probeert hij de Nederlandse regering te bereiken, maar dat lukt niet, omdat het zondag is. Ondertussen komen de dorpsbewoners kijken. Wat vinden zij ervan dat er plotseling een oorlogsmisdadiger op de stoep staat? Moeten zij medelijden hebben met een man die nu alles kwijt is? Die net zo ontheemd is als honderdduizenden andere vluchtelingen?

De voorstelling 'Kaiser W. 1918 - Een zondag op een Nederlands perron' gaat over ontheemd zijn. Op de vlucht zijn en alles kwijt zijn. Wachten op redding. Maar de voorstelling wil ook vergeten geschiedenis laten zien. Wie denkt ooit aan Nederland als we het over de Eerste Wereldoorlog hebben? Wat vonden Nederlanders ervan? En wat moesten we met zo'n vluchteling als der Kaiser? Onsympathiek, maar tóch een vluchteling…

'Kaiser W. 1918 - Een zondag op een Nederlands perron' wordt uitgevoerd door het Nederlands Zangtheater (NZT). We zijn een theaterkoor dat muziek maakt om naar te kijken en theater om naar te luisteren. En dit keer pakken we echt uit. We brengen geen bestaand werk maar het stuk is speciaal voor het koor geschreven en gecomponeerd door de dichter Ruben van Gogh en de componist Bob Zimmerman. (lees hier een interview met Ruben van Gogh over de teksten)

Wij vinden dat dit onbekende verhaal verteld moet worden.

foto: boy hazes

Muzikale leiding: Anthony Zielhorst
Compositie: Bob Zimmerman
Tekst: Ruben van Gogh
Naar een idee van: Willem Pool
Regie en vormgeving: Marc Pantus
Productie: Irene Elich, Georg Bröring, Paul van Capelleveen
Publiciteit: Karin Nijenhuis, Yvonne Drost
Grafische vormgeving: Netty de Vos
Lichtontwerp en uitvoering: Femke van Kuijk
Uitvoering kostuums: Elianne van Dorp
Fotografie: Boy Hazes

Piano: Ruud Zielhorst
Klarinet: Vincent Martig
Cello: Pieter de Koe

Met dank aan:
Richard Hengeveld, Frans Nieuwenhuis, Marieke School, Philip en Bibiana Teepe en vele anonieme donateurs.

 

 

 

Marc Pantus

Regisseur en zanger Marc Pantus studeerde Theatervormgeving aan de Rietveld Academie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam waar hij in 1989 het diploma Audiovisuele Vormgeving behaalde. Daarna begon hij zijn zangstudie aan het Utrechts Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Hij volgde de operaklas en behaalde in 1997 het diploma Uitvoerend Musicus. Pantus was geselecteerd voor het Steans Institute for Young Artists in het Ravinia Festival in Chicago (V.S) waar hij onder andere les kreeg van Thomas Allen, Christa Ludwig, Barbara Bonney, Elisabeth Söderström en Roger Vignoles.

Onlangs maakte Pantus met zijn eigen ensemble het komische intermezzo Mammalucca, Bagatella e Pattatocco van de Florentijnse componist Francesco Conti. Bij de Rotterdamse Opera regisseerde hij Giovanna d'Arco van Giuseppe Verdi, en tekende hij ook voor de vormgeving.

 

 

Ruben van Gogh

Ruben van Gogh is dichter en schrijver van te zingen dingen. Van zijn hand verschenen vijf bundels, drie bloemlezingen, zeven opera's, twee musicals, drie kleutermeezingprogramma's, een lekenpreek en talloze losse liedteksten. Hij trad op van Albanië tot Zeewolde, van Appingedam tot Singapore.

Van Gogh gaf voordrachten op radio en tv, scholen, gevangenissen, literaire festivals, informatieve bijeenkomsten, in huiskamers, Carré en telefooncellen. Hij werd gezongen door o.a. Tania Kross, Lilian Vieire en 5000 kinderen in IJburg. Hij was genomineerd voor de Willem Wilminkprijs 2012 voor het beste kinderlied.

Zijn nieuwste bundel is: Hier begint het leven (Podium, 2013). Zijn laatste opera was: NIKOLA - a Techno Opera in 4D Sound (2012), met componist Paul Oomen en zijn laatste musical: Afstallen (2012), met componist Bob Zimmerman met wie hij voor het afgelopen seizoen ook een serie liedjes maakte voor Wishfull Singing.

In maart zingt Tania Kross zijn kleutermeezingprogramma Zing Met Ons Mee en in juni gaat de pilot voor zijn Werkspoor Kooropera in premičre.

 

 

Bob Zimmerman

Bob Zimmerman is componist en arrangeur. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na zijn studie ging hij als componist en pianist werken voor diverse theaterproducties, waar hij snel naam maakte. Van 1982 tot 2000 werkte hij als componist en pianist samen met Seth Gaaikema.

Zimmerman schrijft veel filmmuziek, oa. voor De Avonden, An Bloem, For my Baby, Snapshots, Tirza en Süskind, de uiterst succesvolle natuurfilm De Nieuwe Wildernis en komend seizoen de muziek voor zijn opvolger: Holland, Natuur in de Delta.

In 2002 schreef hij het arrangement van de tango Adiós Nonino van Astor Piazzolla, die door bandoneonspeler Carel Kraayenhof gespeeld werd op het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta.

Zimmerman componeert ook werken voor het concertpodium, zoals zijn Strijkkwartet (2007) voor het Schoenberg Kwartet, de cantate Cadenza voor sopraan, mezzosopraan, bariton en orkest op teksten van Ramsey Nasr en zeer recent Cinq ou Six Bagatelles Brillantes voor het Osiris Trio.

De samenwerking met dichter-librettist Ruben van Gogh begon in 2005 met de korte opera Busvlinder (spelend in een rijdende bus!), en werd voortgezet met een aantal opera's, musicals en ander muziektheatervoorstellingen waaronder De Kus van de Pontamoer, Vlammen en Afstallen.

Voor de Nationale Opera componeerde hij eerder een korenspektakel (De Koorstroom, voor 10 grote Amsterdamse koren) rond de premičre van Tan Dun's Marco Polo, en in februari zal zijn bewerking voor jongeren van Rossini's il Viaggio a Reims in premičre gaan, onder de titel Het Reimsreisje.

 


 

Fotografie: Boy Hazes